Wereldwijde Ranking van Hogesnelheidstreinen

Wereldwijde Ranking van Hogesnelheidstreinen

Hogesnelheidslijnen lijken een relatief nieuw fenomeen, maar in 20 landen ter wereld vormen ze al de ruggengraat van het vervoersnetwerk. Hoewel de introductie van hogesnelheidslijnen in Japan heeft plaatsgevonden, zijn ze in Europa tijdens de jaren '80 en '90 veelvuldig aangelegd. Echter klimmen Aziatische landen de laatste tijd hoger op de ladder van de ranking. Technologische ontwikkelingen hebben namelijk de top- en dienstsnelheid, deel van het spoornetwerk aan hogesnelheidslijnen, bereik van inwoners en prijs per kilometer verbeterd. Momenteel bekleedt Japan de koppositie.

Europa staat al jarenlang bekend om zijn uitgebreide spoornetwerk. Het blijkt hier extra lastig te zijn om spoorwegen te veranderen in hogesnelheidslijnen. Belgen reizen hierop voor een prijs van €0,31 per kilometer. Dat is bijna 3 keer duurder dan Nederland waar die prijs op €0,12 ligt. Als er naar de totale score wordt gekeken, staat België op een 12e plaats. Dat is één plek voor Nederland, maar een flink stuk achter Duitsland die op de 7e plaats staat. De ranking vergelijkt alleen treinen die aan officiële snelheidscriteria voldoen. (Bekijk de FAQ om hierover meer te weten te komen.)

Er is één ding zeker: niets zal de hogesnelheidsrevolutie tegenhouden.

GoEuro's Ranking van Hogesnelheidstreinen

Bekijk hoe de ranking is gemaakt.[1]

De ranking laat zien dat Aziatische landen leiders zijn als het gaat om hogesnelheidslijnen. Japan neemt de koppositie in dankzij hoge cijfers voor topsnelheid, dienstsnelheid en bereik van inwoners. Ook Zuid-Korea heeft fascinerende cijfers: slechts 1.62% van de spoorwegen zijn hogesnelheidslijnen, maar ze bereiken maar liefst 44% van de bevolking. Daarentegen verbindt China met 29.22% van 66.298 km spoorwegen aan hogesnelheidslijnen slechts 10.7% van de inwoners.

Ondanks de goed presterende Aziatische landen zitten Frankrijk en Spanje in de top 5 van de ranking. Verder scoren sommige Europese landen beter dan Aziatische landen op verschillende vlakken. Bijvoorbeeld Duitsland, Spanje en Frankrijk doen het evengoed als Japan als het gaat om de gemiddelde snelheid. Ze komen vlak na China, maar staan boven Zuid-Korea op de ranking. In Oostenrijk en Spanje wonen meer dan 20% van de inwoners dicht bij een station aan een hogesnelheidslijn. Dit percentage ligt voor Italië en Duitsland rond de 18%.

Kaart van de Snelste Spoorlijnen in Europa

Kopieer en plak de code om de kaart te delen. Als je dat doet, maak dan alsjeblieft een verwijzing naar GoEuro.

Gepland en onder constructie

Kilometers aan hogesnelheidslijnen over de hele wereld

Status Azië Europe Amerika Afrika Oceanië Totaal
Onder Constructie 13 868 2 867 483 200 0 17 418
Planning 14 287 11 044 3 340 4 080 1 749 34 500
In Gebruik 23 794 10 692 729 0 0 35 215
Totaal 51 949 24 603 4 552 4 280 1 749 87 133

In Europa zijn er spannende ontwikkelingen gaande in de wereld van hogesnelheidslijnen. Frankrijk heeft 4.500 km aan hogesnelheidslijnen in de planning staan. Dit zal het deel van het spoornetwerk aan hogesnelheidslijnen verhogen naar 15.2%. Spanje wil meer dan 2.700 km aan hogesnelheidslijnen aanleggen. Hiermee zal het land 37.68% aan hogesnelheidslijnen van het totale spoornetwerk bereiken. Duitsland gaat het deel aan hogesnelheidslijnen verhogen naar 50% door 790 km aan nieuw spoor aan te leggen. Italië wil 346 km aan hogesnelheidslijnen aanleggen, hiermee zal het land bijna 10% van het spoornetwerk aan hogesnelheidslijnen hebben.

De onderstaande infographic is een vergelijking van sommige snelheidsrecords en enkele interessante dienstsnelheidsresultaten.

Snelste Hogesnelheidstreinen ter Wereld

Snelle Feiten over Hogesnelheidstreinen

  • Duitsland is een ware pionier in hogesnelheidslijnen. Van 1899 tot 1903 hebben de Duitsers experimenten uitgevoerd op een spoorlijn van 72 kilometer tussen Marienfelde en Zossen. Hierop werden snelheden bereikt van 210.2 km/u. Helaas is het nooit in gebruik genomen. De 300 km/u-barrière bleef lange tijd ongrijpbaar, totdat in de jaren '50 de Fransen hier doorheen braken met de SNCF Class CC 7100.
  • De Verenigde Staten en Rusland, beide ooit in strijd met elkaar tijdens de Space Race, staan beide met minder dan 1% onderaan de ranking als het gaat om het gedeelte van het totale spoornetwerk aan hogesnelheidslijnen.
  • De langste hogesnelheidslijn van Europa gaat van Madrid naar Barcelona en daarna verder naar de Franse grens. Deze lijn is in totaal 804 km. Dat is lang, maar is niets vergeleken met de de grootste afstand afgelegd met een trein in 24 uur. Dat is namelijk 3.783 km! De Brit John Daffum begon zijn reis in China op station Guangzhou South en eindigde op het metrostation Longyang Road in Shanghai op 7 en 8 November 2013.
  • Als het om de totale lengte aan hogesnelheidslijnen gaat, staat Spanje bovenaan in Europa met 3100 km. Wereldwijd komt Spanje daarmee op een tweede plaats achter China die maar liefst 19369 km aan hogesnelheidslijnen heeft.

Meest Populaire Verbindingen

Voor Hogesnelheidstreinen in Europa

Na Azië is Europa het continent met de meeste hogesnelheidslijnen. Een aantal hiervan zijn de drukste spoorlijnen ter wereld. Ze maken het reizen tussen twee grote Europese steden in slechts enkele uren mogelijk. Hieronder is gekeken welke 10 hogesnelheidslijnen in Europa het meest populair zijn en vervolgens naar de minimum- en topsnelheid van de hogesnelheidstreinen.

Aanbieder Verbinding
Thalys 506km / 3u 18min
218km / 1u 51min
300km / 1u 22min
488km / 3u 21min
SNCF 774km / 3u 17min
425km / 1u 57min
SNCF Renfe 1075km / 6u 28min
Renfe 659km / 2u 30min
Trenitalia Italo 580km / 2u 55min
Deutsche Bahn 282km / 1u 42min